Op weg naar het hoge noorden.

6 augustus 2018 - Gålå, Noorwegen

Op naar ons volgende avontuur... Hiermee hebben wij onze vorige reisblog afgesloten. Ruim anderhalf jaar later bezoeken we opnieuw het hoge noorden. De eerste reisdag brengt ons naar Duitsland. We gaan naar Kiel voor de overtocht naar Zweden.  In Kiel parkeren we de auto op de boot van Stena Line. Eind van de middag varen we de haven uit. Op het dek is het behoorlijk fris, het waait ook hard en eenmaal op zee waaien we zowaar bijna om. Brrrr, ook heel koud! Wat een verschil met de warme weken die we gehad hebben in Nederland. Tijdens het diner zien we de zon ondergaan! De overtocht duurt ruim vijftien uur, we gaan dus logeren op de boot. In een stapelbed, romantisch hoor... Vanmorgen verlaten we de boot in Göteborg. De stad uitrijden en de goede weg volgen blijkt nogal een ding te zijn, maar ach het is gelukt. Onderweg zien we nog een flink stuk van Zweden. Mooie natuur, veel groen en af en toe een meer met van die typisch Scandinavische huizen. Na Oslo is er een mooi heuvellandschap wat wordt afgewisseld met prachtige meren. Wederom veel houten huizen en staafkerken. Bij Hamar zien we de schaatshal die bekend staat als het Vikingskipet. Onderweg stoppen we bij Lillehammer, waar we prachtig uitzicht hebben over het meer en de Olympische schans. Ondanks de frisse wind zijn enkele mensen in hun nakie aan het pootje baden. Dapper, het is hier een stuk koeler dan in Nederland: 19 graden Celsius. Wij vinden deze temperatuur niet zo erg, voor onze activiteiten de komende tijd is het wel fijn. De reis richting onze eerste vakantiewoning vinden we best pittig, we zijn tot in de avond onderweg. Flink doorrijden past niet bij Noorwegen, 110 km/uur is de maximum snelheid en is eerder uitzondering dan regel. De snelheidslimiet wisselt voortdurend. We rijden ruim negen uur over een afstand van “maar” 541 km. De omgeving is prachtig, dus onaangenaam is het niet. De laatste kilometers brengen ons naar het hoger gelegen Gålå, waar de temperatuur zakt naar 16 graden Celsius...We blijken een schattige en über gemütlich chalet te hebben. Daarover later meer!

1. Evert:
    6 augustus 2018
    Mooi begin van dit vakantie verhaal. Benieuwd naar de rest. Groetjes Evert en Mina
  2. Sharron:
    6 augustus 2018
    Heel veel plezier gewenst samen!! Liefs, Sharron
  3. Nicole & Freek:
    7 augustus 2018
    Geniet van jullie vakantie! We blijven jullie volgen!
  4. Karin:
    7 augustus 2018
    De reis is al em prachtig avontuur! Geniet!
  5. M.J.M. Gorter-Hogenbirk:
    7 augustus 2018
    Kleine afstanden in Noorwegen duren inderdaad veel langer dan in ons landje. Van afstand is de Vikingskipet prachtig om te zien. Waren er nog mensen aan het trainen op de schans bij Lillehammer? De tocht die jullie vandaag gaan maken is pittig, maar lijkt mij prachtig om te doen. Geniet er van. Morris geniet hier ook met volle teugen. Vooral de nieuwe krabpaal is een leuk speeltje.
  6. Marieke:
    7 augustus 2018
    Ik dacht dat Vikingen helmen droegen, maar ze hadden dus skipetten? #nooitgeweten
  7. Marieke:
    7 augustus 2018
    Heel fijne vakantie, meiden!! Geniet van al het moois dat jullie ongetwijfeld gaan zien.
  8. Dora:
    7 augustus 2018
    Hallo, zo dat gaat vast een super mooie reis worden, ben benieuwd.
  9. Wendy Hoogeboom:
    7 augustus 2018
    Veel plezier en leuk om jullie te volgen!
  10. Ria van Oostveen:
    7 augustus 2018
    Heel veel plezier en een goede reis
  11. Martijn Angelique en kids:
    7 augustus 2018
    Heel veel plezier, goede reis!