'Lang Laufen....'

3 januari 2017 - Levi, Finland

Gistermiddag zijn we gaan skiën. Eerst op onze vertrouwde piste bij Levi Centrum. Het skigebied blijkt veel uitgebreider, dus we willen verder de berg op. Yvonne ziet een bord hoe we bij de overige pistes kunnen komen. Beneden bij de pistekaart weet Rita de verdere route te bepalen en hebben we vervolgens de routes in ons opgenomen. Eerst met  sleeplift 3 naar boven en vanaf het eindpunt een stuk "langlaufen" richting de gondellift. Deze brengt ons een flink stuk hoger de berg op. Eenmaal boven aangekomen blijkt het ineens flink mistig te zijn en daar we weer een stuk hoger zijn, uiteraard een stuk kouder. Was het in Levi Centrum de hele dag rond -10 graden Celsius, blijkt het hier - 17 graden. Brrrrrr. Oké nu weer naar beneden. Volgens de pistekaart moet er een lange rode piste zijn die ons terug naar het centrum leidt. Tsja, nu missen "Fokke en Sukke"  wel vaker een bordje...dus i.p.v. een rode piste, hebben we een blauwe piste te pakken. De skiërs onder ons zullen weten dat dat de piste voor angsthazen is. En denken we   lekker naar het Levi-centrum te kunnen rutschen, niets is minder waar, want het wordt  langlaufen naar beneden, met de nadruk op heeeeel lang LAUFEN!!!!! En we kunnen jullie vertellen: dat is behoorlijk zwaar met ski's. Er zijn dus ook wel een aantal gvd'tjes de piste over gegaan. Ach, uiteindelijk zijn we beneden gekomen en konden we er wel weer om lachen, zeg maar gerust dat we hier behoorlijk de slappe lach aan overgehouden hebben. Daarna heerlijk ontspannen in de sauna.
Na een heerlijke (lange) nacht slapen gaat de wekker in de ochtend. We kunnen uitslapen, toch worden we pas wakker als de wekker gaat. Ons lichaam is een beetje in de war van het beperkte licht overdag. We willen de dag rustig opstarten. We starten de dag met een uitgebreid ontbijt en maken vervolgens een prachtige wandeling in de Lapse natuur. We willen immers ook Lapland ervaren. Wat opvalt hier in Finland, is dat de wegen niet worden bestrooid. Alles is hier mooi wit! Daar kunnen ze in Nederland nog heel wat van leren!
We gaan eerst richting het meer Sirkkajarvi. Mocht het Noorderlicht deze week nog komen, dan schijn je het hier goed te kunnen zien. Onderweg staan leuke Finse blokhutten. Wat zien deze er pittoresk uit! Zo willen wij ook wel wonen. Eenmaal bij het meer aangekomen, worden we getrakteerd op een prachtig wijds wit landschap. Best apart om hier overheen te lopen. Af en toe zakken we tot onze knieën diep weg in de sneeuw!
Vanaf het meer lopen we door het bos terug. Het lijkt wel een sprookjeswereld. Wel om je heen blijven kijken, want hier in Lapland komen beren en wolven voor in het bos! We zien overal sporen van diverse dieren in de sneeuw. Onderzoekend kijken we van welk dier het spoor zou kunnen zijn. Geen berensporen gelukkig! We komen wel een bordje tegen: pas op...beren op de weg! Bij ons in Nederland heeft dit een andere betekenis ;-)

Vanmiddag weer gaan skiën. Yvonne ruilt eerst haar ski's om voor een sneller paar, waarmee ze beter bochten kan maken. Ze ging nu zo snel, dat ze zichzelf niet bij kon houden en onderuit gaat. Even later moet Rita er ook aan geloven. Even naar de ski's kijken of ze wel goed op de kanten skiet....nou niet dus, want daar gaat ze! Au!!!!!!! Niks gebroken, maar doet toch wel een beetje pijn.
Vandaag is de temperatuur overigens gezakt naar -14 graden Celsius en het gaat nog veel kouder worden. Morgen wordt -26 graden Celsius verwacht. Zolang je in beweging bent is het goed  te doen. Dus dat gaan we dan maar doen.......

1. Theo:
    3 januari 2017
    Fraai fraai fraai. Wat een prachtige natuur. Ondanks een paar logistieke missers is te zien dat jullie volop genieten.:) Houwe so. Paps
  2. Karin:
    3 januari 2017
    Hahaha, alsof ik op een afstandje mee kan genieten. Leuke verhalen meiden, en wat een prachtige plaatjes! Neem je je kruik morgen mee Von? ;-)
  3. Dionne:
    3 januari 2017
    Mmm volgens mij is mijn reactie onder een foto beland. Maar die vinden jullie vast wel. Ben alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal!! Enne.. wel voorzichtig he!!
  4. Sandra:
    3 januari 2017
    elektrische sokken tegen koude voeten!
  5. Dora:
    3 januari 2017
    Hallo, dat was weer een dag vol avontuur. Mij is altijd geleerd nooit lopen met skie's daar gaat zoveel energie inzitten. Je bent boven en je moet naar beneden, dus de zwaartekracht helpt altijd. Schitterende foto's.
    Ja dat lange donker zal wel even wennen zijn. Is de kleding die jullie hebben voldoende tegen de kou?
  6. Marieke:
    3 januari 2017
    Brrrr, koud!! Maar ik zie gelukkig warme kleding op de foto's.
    Enne....één van jullie is zelfs in het donker goed te zien ;-)
  7. Nicole & Freek:
    4 januari 2017
    Zo kennen we jullie weer! Altijd in voor een spannend avontuur;) Geniet er maar lekker van.