Laatste dag Lapland

8 januari 2017 - Levi, Finland

Zaterdag... de laatste dag. We besluiten vandaag te gaan langlaufen, even shoppen, nog een allerlaatste keer bubbelen in de Spa en alle overgebleven zweet achter te laten in de sauna.
We beginnen de dag heel relaxed met een lekker kopje koffie, zoals elke dag. Daarna uitgebreid ontbijt en we schrijven ons reisverslag van de huskytocht. We gaan vervolgens richting Levi-centrum om onze vliegtijden te checken. We zien dat we daar ook langlaufski's kunnen huren. Een set incl. schoenen voor 14 euro voor de hele dag. Bij Intersport vragen ze 35 euro. Klein verschilletje, dus besluiten we ze maar hier te huren. We krijgen een korte uitleg en een kaart met een mooie loipe en gaan op pad. Wel even wat anders dan op ski's. De eerste meters verlopen wat stroef. Maar al snel krijgen we de slag te pakken en gaan als een banaan! Yvonne kan zichzelf wederom niet bijhouden en valt weer eens op haar snufferd. We gaan eerst over het meer en vervolgens belanden we in het bos. Op een gegeven moment besluiten we links af te slaan. We moeten een behoorlijke heuvel trotseren. En ja, die moeten we ook weer afdalen. Yvon gaat eerst. Gillend glijdt ze van de heuvel af en Rita ligt helemaal in een deuk. En weer gaat ze op haar...... ;-)
We komen aan bij een kruispunt en willen weer richting Levi-centrum, want het begint al te schemeren. We twijfelen welke richting we op moeten, een stel voorbijgangers wijst ons de goede weg. Laten we op de valreep toch nog Rudolf tegenkomen! Zooo leuk! We weten nu ook waarom rendiermos zo genoemd wordt, want dit is het liefelingskostje van Rudolf.
Om in Levi te komen, moeten we een tweetal kilometers flink klimmen. Rita voelt zich bijna Magdalena Neuner, de liefhebbers van biathlon zullen weten dat dit een succesvolle biathlete was. Aangekomen in Levi, gaan we uiteraard nog naar ons favoriete eetcafé. Nog eenmaal die overheerlijke frietjes met hotburger eten. Thuis de overtollige kilo's er maar weer aftrainen.
Aangekomen in Levi, leveren we de langlaufski's in en gaan nog even shoppen in het dorp. We kopen een leuk rendiergewei met een belletje en een kuksa ter herinnering, voor in de veranda.
We hebben genoeg tijd en besluiten nog een keer naar de Spa te gaan. Daarna lekker douchen en naar het rendierrestaurant. De inrichting is zoals we de hele vakantie al ervaren hebben, adembenemend. We bestellen sautéed reindeer oftewel gemengd vlees van alle delen van het rendier. Een Laps traditioneel gerecht. Het is te vergelijken met hachee bij ons, maar dan zonder ui en natuurlijk geserveerd in een kuksa op een houten boomstammetje met wat rode besjes en gezouten augurk. Wijn en andere alcoholische dranken zijn behoorlijk prijzig in Finland, maar vooruit, het is de laatste avond. We hebben heerlijk gegeten en sluiten ons gerecht af met een zeer culinair uitziend dessert. Wederom op een plat boomstammetje geserveerd. Het is heel weinig, maar het ziet er geweldig uit en zo smaakt het ook.
Terug in het hotel pakken we deels onze koffer in en proberen te slapen. Ons hoofd zit vol met al onze avonturen en Rita kan maar moeilijk de slaap vatten.
Vanmorgen gaat om 7:00 uur de wekker, zodat we alle tijd hebben voordat we opgehaald worden voor de transfer naar het vliegveld. We worden om 9:30 opgehaald. We hebben nog een tussenlanding op Ivalo. Dat vinden wij niet erg, want we genieten altijd enorm van het stijgen.
De vlucht verloopt voorspoedig. Doen nog wat spelletjes, lezen wat en halen herinneringen op.
De daling wordt na drie uur ingezet en we komen rond half drie aan op Schiphol. We zitten nog in de relax modus, dus eerst een Hollands kopje koffie. Bepakt en bezakt lopen we Schiphol uit. Buiten zetten we onze koffers neer en kijken om ons heen en naar elkaar. We knijpen elkaar zachtjes in de armen. Ja, we zijn wakker! Nee, het was geen droom! Een fantastisch avontuur ligt achter ons. Voor ons lacht het echte leven ons toe. We pakken onze koffers weer op en lopen het dankbaar, voldaan en vol vertrouwen tegemoet.
Op naar ons volgende avontuur..................