Aurora borealis...Noorderlicht!

4 januari 2017 - Levi, Finland

Gisteravond vouchers opgehaald om i.p.v. buffet een heerlijke pizza te gaan eten. Niet verkeerd na twee dagen van een buffetdiner te eten die niet veel verandering kent. Een aangename service van ons hotel, een hotel die ons overigens erg bevalt. Opgezet in chalet vorm, net iets buiten het dorp gelegen, maar wel de gemakken van het dorp, dicht bij de skipistes en heerlijke spafaciliteiten. Ook Levi bevalt ons goed als wintersportgebied. Lekkere pistes en een prachtig natuurgebied met sneeuwzekerheid.
Na de pizza besluiten we nog een spelletje Skip-Bo te spelen. Rita alias Helga van Leur kijkt voor de zoveelste keer nog even op de weer app. Er wordt vanaf 23:00 uur een heldere nacht voorspelt! En dat betekent kans op het zien van het Noorderlicht. We besluiten na twee spelletjes skipbo om een wandeling te gaan maken naar het meer, want daar is het donker en open. Wil je het Noorderlicht goed kunnen zien, moeten we daar naartoe. We vertrekken naar onze hotelkamer om ons om te kleden in wat meer warme kleding. Daar gaat ruim een half uur tijd in zitten. Het is inmiddels -17 graden Celsius. Warm ingepakt vertrekken we richting het meer. Thermopads mee.
Onderweg zien we een rookpluim. Yvonne geeft aan dat dit nog niet het Noorderlicht is. In de veronderstelling dat Rita dit wellicht aanziet als..... Duhhh!
Maar enkele seconden later, jaaa hoor, daar is ie! Een heldere groene gloed boven de rookpluim. Wauw!!!! Het is er echt. We besluiten nog geen foto te maken. Er is nog teveel licht van lantaarnpalen om ons heen. We vervolgen vol bewondering onze weg verder naar het meer. We moeten een donker pad bewandelen. Best eng! Maar we zetten alle angst overboord, want we willen het Noorderlicht in z'n volle glorie aanschouwen. Bij het meer aangekomen, licht de hemel op in dansende witte strepen. Prachtig! We proberen foto's en een video te maken. Een video lukt niet. Er is niets te zien. Op de foto kunnen we het ook niet geheel vastleggen. Op de camera van Rita lukt het enigszins. We bergen de camera's op, want we willen genieten van het moment.
Het Noorderlicht blijft wit van kleur. Volgens Rita is dit, omdat er wellicht nog teveel vocht in de lucht zit. Morgen wordt het een heldere dag. Minder vocht in de lucht. De kans dat het Noorderlicht dan groen zal oplichten, is wellicht groter. We besluiten terug te lopen naar ons hotel en morgenavond/nacht weer op jacht te gaan naar het Noorderlicht!
Wordt vervolgd....
Vanmorgen kijken we op onze weer app; -28 graden Celsius!!! We pakken ons weer in om naar de eetzaal te lopen. We moeten een stukje buitenom, want ons hotelcomplex bestaat uit verschillende blokken. Rita zegt dat we er verstandig aan doen om gezien de extreme temperatuur buiten toch een muts nu op te doen. Ja, jullie lezen het goed! Het is heus Rita die dit zegt. Yvonne vindt dit zonde van haar haar die ze net gedaan heeft. Ja! Het is nu Yvonne die dit zegt! Buiten krijgen we hier al snel spijt van. Het is echt fucking koud!!!! Het voelt aan alsof de wind met scherpe mesjes in je huid kerft. Brrrrrrrrrrr. Binnen enkele minuten vallen onze oren bijna van ons hoofd, bevriest de snot in onze neus! Toch snel nog even de handen uit de handschoenen om een foto te maken van de huidige temperatuur. -25 graden Celsius. Het gaat vandaag - 29 graden worden. Morgen -30!!!
Alle factoren voor de Laplandvakantie zijn aanwezig. We voelen ons heuse bofkonten.

1. Joyce:
    4 januari 2017
    Wat ontzettend gaaf allemaal! En zo leuk om mee te lezen!
    Genietse daar van al het moois!
  2. Theo:
    4 januari 2017
    Gaaf, heel erg fraai. Genieten doen jullie vast en zeker. Jalours ..........Masselkonten zijn jullie. Goede keus om daar naar toe te gaan. Voor herhaling vatbaar???
  3. Dora:
    4 januari 2017
    Ja hoor ik kan op de computer. ; ) .Wouw het is daar echt ontzettend mooi. Ik hoop echt dat jullie vanavond het noorder licht ook zullen zien. Plaatjes zeggen veel, maar in het echt zegt het alles. Hadden jullie nog van die zaklampjes mee voor op je hoofd? Mooie avond.
  4. Dorien:
    5 januari 2017