-25 graden Celsius

4 januari 2017 - Levi, Finland

Vanmorgen rond 11:00 uur hijsen we ons weer in een aantal lagen kleding. Vanwege de temperatuur zorgen we voor voldoende laagjes: thermoshirt, fleece trui (Yvonne nog een fleece trui ;-)), vest, thermobroek (Yvonne nog een extra legging), skibroek, skisokken, wollen sokken eroverheen, snowboots, ski jack, sjaal, muts, capuchon, thermopads in de handschoenen...Poeh daar ben je wel even mee bezig. En je hebt het al warm voordat je buiten bent haha. Oké en dan naar buiten...Dit keer lopen we een andere route, naar het meer Immeljarvi. Het is inmiddels licht en we hebben een geweldig uitzicht. In de verte zien we de lucht roze kleuren. We zijn een tijdje stil van het geweldige landschap. En het is hier sowieso stil! Af en toe passeert een sneeuwscooter, wandelaar of langlaufer. Na ongeveer een half uur wandelen besluiten we terug te gaan. We kunnen niet veel foto's maken, want de camera wordt binnen een mum van tijd zooo koud, dat de batterij het begeeft! Rita heeft een enorm koud gezicht, haar wimpers zijn veranderd in witte bevroren ijsklontjes! De bril van Yvonne en een flesje water, wat we meenamen voor onderweg, is inmiddels ook een beetje bevroren... Het is ECHT koud kunnen we jullie vertellen! Morgen nog kouder! Plusminus - 31 graden Celsius en dan staat de excursie ijsvissen op het program!! We zien de reclame van Jaegermeister al voor ons. "Jaegermaistertje mevrouw? Alleen als die ijs- en ijskoud is!"  We hebben het verder redelijk warm, alleen wat last van prikkende bovenbenen en we moeten naar lucht happen, want de kou is zo extreem dat de luchtpijp van ellende in elkaar krimpt! We krijgen zin in een kop koffie met een gebakje, dus we duiken ons favoriete koffieshop binnen. Straks toch nog even skiën, bikkels die we zijn. Kijken hoe lang we dat volhouden ;-) Wij willen naar Lapland, dus we trotseren de kou. Vanavond opwarmen in de sauna en daarna wederom op jacht naar het Noorderlicht...

1. M.J.M. Gorter-Hogenbirk:
    4 januari 2017
    Dat is nog eens wintersport bedrijven. Hap nog maar voldoende zeer schone lucht in tijdens het skiën. Hoop voor jullie dat het Noorderlicht vanavond te zien is. Yvonne jij kan ook een rendierhuidje kopen en dat om slaan. heb je het zeker lekker warm als je gaat ijsvissen.
  2. Dora:
    4 januari 2017
    Worden de laarzen niet te klein met 2 paar sokken? Succes vanavond.
  3. Nicole & Freek:
    4 januari 2017
    Jullie worden goed op de proef gesteld met die temperaturen, bikkels!
  4. Marian:
    4 januari 2017
    Wat een ervaring, die ongelooflijke kou trotseren.
    Dat daar mensen dagelijks kunnen leven en wonen en werken.
    Voelen jullie je niet net een " Michelinmannetje/ vrouwtje", met al die lagen kleding??
    Leuk om jullie blog te lezen, kijk al uit naar de volgende.
    Plezier.
  5. Marian:
    4 januari 2017
    Wat een ongelooflijke ervaring die kou trotseren.
    Voelen jullie je soms niet net een " Michelinvrouwtje", met al die kleding aan?
    Mensen werken, wonen en leven daar elke dag in deze kou.
    Leuk om jullie blog te lezen, ben al benieuwd naar de volgende!
    Plezier met het volgende avontuur.
  6. Erwin:
    5 januari 2017
    Zo lees ik het graag. Jullie zijn niet voor een gat te vangen. Het zal er stervenskoud zijn en jullie gaan gewoon de deur uit. Mooie verhalen dames en misschien mogen jullie nog een keer knuffelen met een beer of een eland aaien. Veel plezier nog!
  7. Marieke:
    7 januari 2017
    Oh...wat een kou zeg!! Brrrrrr
    Jullie gaan het straks hier warm krijgen denk ik.